Fontana-spomen obilježje – Goražde

1. NAGRADA NA KONKURSU ZA IZRADU IDEJNO-OBLIKOVNOG RJEŠENJA
Fontana-spomen obilježje komandantu Zaimu Imamović

Autorski tim:
Sead Hadžibeganović, dia
Edvin Barčić, dia

“Nama ne treba mir, nama treba mir i sloboda”
Zaim Imamović

Ideja za izgradnju spomen-obilježja pronađena je u veličini životnog puta komandanta Zaima Imamovića.

URBANISTIČKA POSTAVKA

Lokacija spomen-obilježja nalazi se u strogom centru grada, na desnoj obali rijeke Drine, u najfrekventijoj ulici u Goraždu, na gradskom korzu. Sam položaj lokacije inicirao je urbanističku postavku gdje propulzivnost okruženja nameće prostor lake pristupnosti i preglednosti. Iz analize hodnih linija se izvlači zaključak da predmetna lokacija predstavlja budući reper u gradskoj matrici i prostor pored kojeg prolazi najatraktivnija gradska pješačka komunikacija koja se proteže uz korito rijeke Drine.

Osnovna vodilja bila je pretvaranje neuglednog i zapuštenog prostora u atraktivan, reprezentativni, urbani prostor koji će u potpunosti odavati počast komandatnu Zaimu Imamoviću, njegovom liku i djelu, te kreiranje novog spomen-obilježja skladne i primjerene arhitektonske kompozicije. Veza predmetne lokacije kao nastavak pješačke staze pretvorit će prostor u žižnu tačku uz rijeku Drinu i prostor koji će predstavljati platformu svakodnevnih okupljanja. Stvara se mogućnost da posmatrač različito doživi spomenik i da stekne dinamičnu impresiju postavkom “scenografije” na otvorenom, tako da iz elemenata spomen-obilježja “čita” i doživi značaj ličnosti komandanta.

01

ELEMENTI SPOMEN-OBILJEŽJA

Spomen-obilježje koncipirano je iz tri entiteta koji se međusobno prožimaju i zajedno čine jedinstvenu cjelinu.

GRADSKA ČESMA “ZAIM IMAMOVIĆ”
Voda koja simbolizira vječni život!

Gradska česma “Zaim Imamović” predstavlja pristupnu sekvencu. Pozicinirana je u osovini vodene površine i glavnog spomen-obilježja. Zbog položaja uz najbližu gradsku saobraćajnicu, nastavlja tradiciju koja simbolizira dobrodošlicu, korisnost, život. Inspiracija za oblik i izgled česme se dobila iz karakterističnog položaja ruku tokom molitve. Želja je bila dobiti bezvremenski simbol- ruke okrenute prema nebu u vječnoj molitvi za mir, pravdu i slobodu. Sastoji se iz dva kamena elementa usmjerena jedan na drugi iz kojih izlazi voda.

04

“PUT ŽIVOTA”

Drugi zasebni entitet čini pristupna partija koja se sastoji iz dvije pješačke staze koje vode do centralnog spomen-obilježja. Prostor je obogaćen odgovarajućim tradicionalnim hortikulturnim rješenjem koje daje akcenat na bijeli zid postavljen pored sporedne saobraćajnice, kako bi omogućio nešto intimniju atmosferu spomen-obilježja. U središnjem dijelu pješačkih staza postavljene su dvije klupe koje omogućavaju posjetiteljima da sagledaju cijeli ansambl trga. Klupe simboliziraju izbor koji nam se uvijek nameće u životu. Poseban akcenat se poentira na središnji put i kompromis, vodu koja protiče sredinom trga simbolizirajući “mjeru i pravac” kojem uvijek treba težiti.

CENTRALNI TRG SA SPOMEN-OBILJEŽJEM

Centralni trg je odignut od nivoa tla asocirajući na uvijek prisutan metafizički odnos prisutnosti komandanta Zaima Imamovića u našim mislima, srcima i molitvama- vezu između ovozemaljskog i onozemaljskog života. Baš kako komandant Zaim kaže: “Znaš, život ima, smrt ima.”

U osnovi kvadratičan- odrednica stamenosti, određenosti, reda- trg okružen zelenilom predstavlja oazu, kontemplativnost, smiraj od gradske vreve. Mjesto gdje se posjetiocu nameću pitanja o prolaznosti života te svakodnevnoj borbi, preživljavanju.
Spomen-obilježje predstavljeno je centralnom aksom koja stremi prema nebu, neprolaznosti, vječnosti. Kroz centralnu aksu prolaze transverze simbolizirajući šest ranjavanja komandanta, a vertikalni momenat, koji se ne prekida nastavlja da živi. Transverze, kao jaki horizontalni akcenti, naglašavaju svakodnevne nedaće, borbu i otpor., a voda koja se slijeva niz njih- prolaznost života i svijeta. Voda iz fontane nastavlja svoj put do gradske česme- Putem života. Određena područja trga iznad “Puta života” su, radi sigurnosti, prekrivena kaljenim, duplim staklenim pločama. Zid koji se na centralnom trgu nalazi nasuprot česme predstavlja suborce komandanta, one koji su mu bili najodaniji I uvijek stajali uz njega, a to je naglašeno i samim hortikulturnim rješenjem. Posebno bismo željeli naglasiti u cjelokupnom konceptu položaj natpisa spomen-obilježja. Sjedeći na klupi centralnog trga natpis se nalazi iza naših leđa ascocirajući na osjećaj da se komandant uvijek nalazi “iza nas”, kao neko koji nas je uvijek branio i čuvao, dok samo spomen obilježje ispred nas govori da će on uvijek biti naša misao vodilja i bezvremenski znak ljudske veličine i karaktera.

MATERIJALIZACIJA SPOMENIKA

Cjelokupna materijalizacija spomen-obilježja korespondira sa susjednim pješačkim mostom. Popločanje trga je od kamenih ploča dimenzija 60×60 cm. Glavno spomen-obilježje je od inoksa. Materijalizaciju urbanog mobilijara čini kombinacija drveta i kamena. Konstruktivni sklop čine kamene ploče dok su baze za sjedenje napravljene od bijelog bora, impregnirane i premazane zaštitnim lakom. Korišteni materijali htjeli su da pomire dah tradicije i želju za savremenošću, te da u skladnoj relaciji prema pješačkom mostu čine urbani gradski ansambl.

03

ILUMINACIJA SPOMENIKA

Posebna pažnja posvećena je iluminaciji spomen-obilježja. Centralni trg, po idejnom projektu izdignut od tla, cijelim obodom je indirektno osvijetljen stvarajući iluziju prozraćnosti, lahkoće. Sve unutrašnje stranice fontane sadrže rasvjetu ujedno indirektno osvjetljavajući I centralnu aksu. Aksa sadrži osvjetljenje na vrhu stabla asocirajući na vječnost i neprolaznost. Vodena staza “Put života” takođe je diskretno osvijetljenja u unutrašnjosti korita vodeći trak vode do gradske česme. Dvije strane česme osvijetljene su takođe iz vodene površine koja se nalazi ispred nje.
Sa obje strane zelenih staza postavljeni su vertikalni nosači sa rasvjetom na određenom razmaku. Oba zidna platna sadrže takođe tačkastu rasvjetu asocirajući na saborce komandanta.
Iluminacijom se željelo postići skladnost voluminoznosti rješenja kako pod dnevnim svjetlom tako i atraktivno akcentiranje u noćnim satima.

02

Share on Facebook0Tweet about this on Twitter0Share on Google+0Pin on Pinterest0Share on LinkedIn0Email this to someone

Author: office

Share This Post On